UpDaTeR

Pengikut

Pages

Rabu, 9 Februari 2011

'TULAH ...AKU DAH KATA......."

Kita sker menilai seseorang dari luarannya. Tapi dalamannya kita sendiri pon belum betul2 mengenalinya. So, jangan lah kita mudah menghukum seseorang hanya dengan satu kesalahan atau perkara kurang elok yang dibuatnya, entah2 sebelum kita kenal dengan dia banyak dah kebaikan yang dia buat tanpa kita tahu.

Lagi pun sape kita ni nak mengadili dia. Kita pun bukan sape2 untuk kata kita berhak mengadili.....Muhasabah diri itu yang sepatutnya. Kalau kesilapan itu memang dia yang lakukan....mungkin kelemahannya sebagai manusia dan kita doakan agar dia tak buat silap lagi.....bukannya dok terus kata..." Tulah, aku dah kata dia tu memang teruk..."

Walhal, itulah kali pertama kita berdepan dengan kesalahannya. Kita bukannya ada hak untuk menuding jari cam gitu. Ingat dalam menuding jari pada orang lain...4 jari lagi menghala ke arah kita. Jangan kita lupa atau buat2 lupa. Satu masa kita mungkin boleh 'tersilap' juga. Yelah kita ni kan manusia biasa. Mana ada yang sempurna.

Tepek le bedak mahal jenama M.A.C ker hape ke (itu je aku nak sebut sebab itu je yang aku penah guna..hu3....) Lipstick jenama CD ker......Memang muka nampak cantik halus sempurna...tapi dalaman...sikap kita....boleh di 'cover' juga ke?

Jadinya.....berfikir2 lah kita sebelum kata...."TULAH....AKU DAH KATA DIA TU MEMANG TERUK"....

7 ulasan:

My Little Diary berkata...

salam,

usihh.... tak baik camtu... setiap manusia melakukan kesilapan, kan?

Izan Ishak berkata...

betul tu kak...kadang2 kita ni terlebih cakap org itu ini. tp kita sendiri pun tak sedar kita takdelah sebaik mana juga kan...

*muhasabah diri tu yg penting~

kay_are berkata...

betul2.. mane de manusia yang sempurna pun kat dunia ni..

kella berkata...

ishhh... renungi dan cermin diri terlebih dahulu.. baru tak terpalit bak meludah ke langit..

Hanis Azla berkata...

memang tak berani nak mengata org sbb diri sendiri pun masih x sempurna lgi.. jdnya sama2lah memperbaiki diri utk jadi yg lbh baik lg kan..

Fairus Bin Mamat berkata...

BAK KATA OMPUTEH... DONT JUGDE THE BOOK FROM IT COVER..

ardinihumaira berkata...

yang terbaik, ketahui kelemahan diri dulu sebelum menunding orang lain :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs