UpDaTeR

Pengikut

Pages

Isnin, 7 Februari 2011

BERCERITA YANG AKHIRNYA JADI MENGUMPAT

Sana-sini orang sker kalau bercerita tentang orang lain dan dengan erti kata lain dah jatuh mengumpat le tu. Sedangkan mengumpat tu berdosa ; tapi itulah juga yang raai orang sker. Kadang2 kita tak nak terlibat sama...tapi bila kita di dalam kelompok yang sedang 'bercerita' tu, macam mana ye?

Nak ditegur on the spot....nanti dikata kita nak tunjuk bagus; macam baik sangat. Tak ditegur...kita pun dapat 'saham' sama sebab telinga ni jelas lagi mendengar butir bicara. hu3.....Serba salah dibuatnya.

Mesti kawan2 pun pernah alami perkara yang sama kan. So apa tindakan you alls? Mungkin boleh dikongsi bersama. Inilah salah satu cabaran utnuk kita berubah ke arah yang lebih baik kan......*bukan nak mengaku diri sendiri baik....tapi untuk sama2 beringat....* Untuk menjadi baik itu memang susah, tapi nak jadi yang tak baik tu teramatlah senangnya.....



P/S: Sedar diri ini banyak kelemahan......Tapi tak semestinya kelemahan itu perlu terus dijadikan alasan......

3 ulasan:

JunAina berkata...

kalau yang sedang bercerita tu teman akrab boleh le ditegur secara berhemah kalau tak cepat2 le angkat kaki...
atau diam tak perlu menyampuk dan tegurlah dalam hati andai kita tidak mampu...banyak2 istighfar...

~ yus ~ berkata...

Setuju dengan pendapat JunAina, tapi tulah biasanya bila dah terjebak dalam susah untuk kita angkat kaki meninggalkan kumpulan yg sedang rancak berbual itu kan

ArELeEz berkata...

oo.. 'anyam ketupat', ek? ;P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs