UpDaTeR

Pengikut

Pages

Rabu, 3 November 2010

SAMBAL TUMIS UDANG

~ Kelmarin teringin nak masak Sambal Tumis Udang, sebab dah lama tak buat. Bahan2nya pun senang je.....Cili boh ( ikut sker.....kalau sker pedas, lebihkan..), kalau nak guna cili blend pun boleh, aku nak cepat, tu yang guna cili boh tu!

Then 1 biji bawang besar yang ditumbuk dan sebiji bawang besar yang dipotong bulat.

~ Udang

~ Langkah pertama : Panaskan sedikit minyak, masukkan bawang besar yang dah ditumbuk tadi bersama cili boh. Tumis sampai terbit minyak.....jangan sampai hangus plak, makesure api perlahan sedikit.

~ Seterusnya masukkan bawang besar yang dihiris bulat2 tadi bersama2 udang........Masukkan juga air asam jawa secukup rasa.....Bila kuah mula mendidih, masukkan garam dan sedikit serbuk perasa.

~ Dah siap pun dan boleh dihidangkan

~ Dimakan bersama ikan goreng dan pencicahnya......dan juga Kacang buncis Goreng!


* Alhamdulillah......kenyanggggggg......:)

7 ulasan:

velasrizal berkata...

wah resipi turun temurun ni.. mesti sedap..

jeBateja berkata...

Alaaa...mana PETAI....letak le PETAI....ahakz

♥ manje ♥ berkata...

menu bila ni? ~

eelobor berkata...

walaupun nampak ringkas lauk2 nya, tapi itu lah yang menyelerakan. jika saya dpt makan lauk cam gini, maunya di tambah lagi sepinggan dua. hehehe, mana tak bertambah berat badan nih

~aSHa~ berkata...

pergh menyelerakan...tambah ada pencicah tu...terangkat...

azzey berkata...

velasrizal: resepi ikut sker say ni....hi3....blh le cuba..:)

jeBateja: sy x mkn petai....hu3...

manje: menu kelmarin....Isnin...

eelobor: tu sbb my hubby makin sihat badannya....ha3....favourite di tu....

asha: pencicah tu klu sy goreng ikan wajib ada tu....:)

ardinihumaira berkata...

nyum3...
suapkan dni kak ;D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs