UpDaTeR

Pengikut

Pages

Jumaat, 22 Oktober 2010

PATUTKE KITA BALAS DENGAN CARA YANG SAMA.....ATAU.......

Ini entry sekadar meluahkan pendapat je, tidak ada kena-mengena dengan sesape. Patutke kita balas perbuatan orang lain dengan perbuatan yang sama atau seumpamanya. Contohnya, kalau orang sindir kita........Patutke kita sindir dia?

Kalau orang tak mau senyum dengan kita.......patutke kita pon masam dengan dia.?Kalau orang benci kita.........patutke kita pon terus juga membenci dia.......?

Kalau ikut ajaran agama....kita dilarang berbuat jahat, cuma boleh mempertahankan diri sekiranya kita dizalimi. Means, bukan buat perangai yang buruk dan sengaja terus dengan perangai buruk tu semata2 nak membalas perbuatan orang lain tu.......

Tapi, yelah sebagai manusia biasa........yang punya kelemahan, perkara sebegitu bese berlaku. So, kenalah cuba didik hati untuk perbaiki segala kelemahan yang ada......... (nak mengingatkan diri sendiri ........)

9 ulasan:

Deqna berkata...

tak patut kalau kita balas balik.. tapi kalau org tu buat baik ngan kita memang patut kita balas balik.. kan kan kan..

Siti Ruhayu Ab Rahman berkata...

azzey...buat baik sahaja............jgn kita buat benda yang sama, tiada kesudahannya.

jeBateja berkata...

Kalau den ...kalau orang buat JAHAT dengan DEN...den sure balas dgn yg sama....

Tapi setakat TAK MAW senyum...boh layan laaa..kes berat sahaja...ahakz

My Little Diary berkata...

salam,
selalunya berbuat baik dibalas baik... begitu lah sebaliknya, kalau kita tak balas kat org tu, tuhan bagi balasan kat org tu kemdian hari... sure org lain yg buat kat dia pulak...tuhan maha adil

entry terbaru "susahnya menjaga hati"

eelobor berkata...

saya pasti orang bertanya lebih arif jawapannya daripada org yg di tanya

noor afzan berkata...

saya jenis malas nak layan.
selagi tak memudaratkan diri saya la.
kalau dah efek diri, jaga2 la dia.

"jaga2 cik salmah" gaya sarip dol cakap.

ardinihumaira berkata...

kalau dni, tengok keadaan... kalau kena kasi pengajaran kena balas balik. tapio kalo contoh dia ketuk kepala kita takkan kita nak ketuk kepala dia balik. tengok keadaan jugalah :)

LeEanEEm berkata...

buat baik berpada-pada kata org tua...buat jahat jgn sekali buat byk kali....eh betul ke...ahaks...

azzey berkata...

Deqna: mmg x patut kita bls balik apayg dia buat....betul jg tu,tp kadang2 bl dh gerammmm....mmg rs nak balas je, walaupun sikit...* blh ye sikit2*....heh3...

Siti Ruhayu: betul jg. klu asyik balas-membalas je....bl nk abis nya....

jeBateja: means.....tgk situasi jg le ye tak?

My Litle Diary: Slm.....Itu yg sewajarnya kan. Tp mmg susah nak buat tu.....hu3.....

eelobor; tq! coz org yg bertanya lbh merasai apa yg sebenarnya kannn...:)

noor afzan: klu dh lebih2 sgt.....kita pun x leh bersabar lagi kannnn....

ardinihumaira: based on situation masa tu kan dni....

Leeaneem: ha3....betul3! * ajaran sesat ke hape nih?*....hi3....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs