UpDaTeR

Pengikut

Pages

Jumaat, 20 Ogos 2010

YANG PAHIT TU UBAT

Orang tua2 selalu cakap........Yang pahit tu kan ubat. Yang manis tu tak semesti nyer penawar kan. Ha3.......berfalsafah plak aku. Betul juga kalau kita fikirkan semula........Kalau terlebih sangat makan makanan yang manis ni, boleh dapat kencing manis!

Actually, aku bukan nak citer tentang penyakit ke hape......Cuma nak citer yang aku sker sayur peria yang ramai orang kata pahit tu. Memang le pahit tapi kalau dah sker, yang pahit tu yang sedap!

Ada cara nak kurangkan rasa pahit tu. Rendam kan peria yang dah dipotong kecik2 ke dalam air bercampur sedikit garam. Tu petua orang2 tua.

~ Peria Tumis Bercili

Peria ni aku sker masak tumis bercili. Senang jerk nak masak nyer........

Mula2 tumiskan bawang merah, bawang putih dan cili padi yang dah ditumbuk. Masukkan juga ikan bilis (yang dah siap dibelah.....sikit jerk sebagai penambah rasa). Tumis sampai naik bau. Then masukkan peria yang dah direndam dengan air garam tadi. Kacau sebati. Bila peria dah agak layu.......Tuangkan sikit air dan perasakan dengan garam serta serbuk perasa. Kacau2 lagi sampai sebati. Dah siap!

Kalau berminat bolehlah try . Aku masak peria ni untuk juadah berbuka hari ke 7 yang lepas. Tak sangka dalam pahit2 tu......my hubby pun sker juga.......:)

3 ulasan:

Elin berkata...

macam sedap je..
yummy yummy..^^

ardinihumaira berkata...

petai pon best gak kak. hehe

azzey berkata...

Ryan Valentine: mmg sedap....try la...

ardinihumaira: syg nyer.....akak x mkn petai & yg seangkatan dgn nye....mmg x pnh mkn pun! hu3....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs