UpDaTeR

Pengikut

Pages

Rabu, 25 Ogos 2010

OPERATOR @ TELEFONIS.....BESAR PERANANNYA

"Selamat pagi/petang, boleh saya bantu?.........Assalamualaikum, pejabat ............. boleh saya tolong....... Terima kasih kerana menghubungi kami ye......."

Ini sume di antara dialog yang kita biasa dengar kalau kita menghubungi mana2 pejabat/organisasi/ agensi/ apa jua syarikat. Mereka inilah yang akan menyambut panggilan dan pertanyaan kita terlebih dahulu. Besenya dipanggil operator telefon ataupun telefonis.

Sebenarnya besor tangungjawab mereka2 ni. Mereka2 ni juga melambangkan imej syarikat yang diwakili. Kalau bahasa yang digunakan bagus, bersopan dan mudah memberikan kerjasama.......secara tak langsung orang pun sker berurusan dengan tempat berkenaan.

Tapi, bayangkan kalau sebaliknya..........Kata2 kesat yang didengar di telinga. Apa kita rasa selaku pemanggil. MESTI geram ,marah dan rasa nak tengking semula mereka2 yang sebegitu kan!

Rasanya mesti kengkawan sume pernah melalui pengalaman sebegitu kan. Yang elok yang kurang elok ......dan yang tak elok langsung!

So, motifnya...........seorang telefonis mestilah bertangungjawab dengan tugas yang diamanahkan, bercakap dengan bersopan dan melayani panggilan sebaik mungkin seperti yang digariskan. DAN....sebagai pemanggil pula, janganlah kita menanyakan soalan yang bukan2.....yang boleh menguji kesabaran telefonis2 ini. Nanti yang kena tengking ....kita juga!!! Mesti ada rasa hormat menghormati.

7 ulasan:

ardinihumaira berkata...

betulll.. cam nak maki balik kalo operator maki2...


p/s: alexa tu cuma taip alamat blog aje takde kena register kak.. taip je.. godek2 website dia... lain2 dni tak tahu.. cemtu je dni tahu.. harap ianya membantu

azzey berkata...

ardinihumaira: sakit hati kan....dgn perangai org cam gtu....

p/s: okay, tq...pe addresnya dni?

azzey berkata...

ardinihumaira: dh leh masuk...dpt check....dni, camne nak pastekan detail kat alexa tu ke entry blog kita....cam dni buat entry ttg Alexa pg td....tq

ikiqzana berkata...

setuju 100%.. kena saling hormat menghormati.

Kamsiah berkata...

salam
akak kalau bercakap dgn telefonis,akak boleh tau samada dia tersenyum atau muka masam mencuka,dari kata2 dia tu,dari cara dia melayan pemanggil

ArELeEz berkata...

yupp! do respect each other! baru la best nak b'urusan..

azzey berkata...

ikiqzana: barulah urusan pun lancar dan dua2 pihak puas hati kannnnnn....

Kamsiah: betul kak....bunyisuara pun dh lain...

Areleez: yesza!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs