UpDaTeR

Pengikut

Pages

Selasa, 24 Ogos 2010

KENAPA KITA HORMATKAN SESEORANG?

Tajuk entry aku ni berupa soalan. So kalau dah soalan haruslah dijawab kannnnnnnn.........Kenapa kita hormatkan seseorang?

Adakah kerana kedudukannya? Macam kita hormatkan bos kita......Adakah kerana rupanya? Macam kita 'respect' dengan selebriti2 popular......Adakah kerana kekayaannya? Macam kita hormatkan pemerintah2 dan pemimpin2 kita........Atau adakah kerana terpaksa?

Apa juga jawapan kita, dalam hidup ini perlu ada rasa hormat, KERANA, kita sker bila orang lain hormatkan kita dan benci bila orang lain bersikap kurang ajar dengan kita! Sebaiknya hormat yang ditunjukkan di luaran.....seiring dengan yang pada dalaman.

Tapi, cakap memang senang.......nak buat tu yang susah. Aku sendiri pun mengaku kelemahan ada di situ. Itulah kita manusia biasa. Yang penting, terus cuba menghormati orang lain yang ada di sekeliling kita . Mudah2an sikap itu akan terbiasa dan sebati dalam diri kita sume....Insyaallah....

* TAPI INGAT.........Hormat biar bertempat ye........hmmmmmmmm.....

5 ulasan:

ikiqzana berkata...

setuju sesngt kita mmg ada kelemahan kan azzey.. seharusnya kita saling menghormati sesama kita tambahan lg pada org2 tua..

ArELeEz berkata...

tp, klu org asik nak kite hormat dia jer but, dia langsung xhormat kite, camne plak?

eelobor berkata...

perlu saling hotmat menghormati. jika sebelah pihak jer tak menjadi. hormat byk mcm hormat pada org yg lebih tua, guru, ibu-bapa, pemimpin yang adil dll. namun harus ada timbal balik

ardinihumaira berkata...

btl3...
saling menghormati. kalo tak, memang sakit hati je manjang

azzey berkata...

ikiqzana: betul tu....kita yg mesti tunjukkan cth yg baik pd anak2 supaya generasi seterusnya saling hormat menghormati antara satu sama lain....sm2 kita perbaiki kelemahan kita kannnnnn...

Areleez:klu cam tu.....org tu mmg x de p'saan dan x layak dhormati! tp pd situasi2 tertentu kena tunjuk hormat jg.....just utk jaga hati....hmmmmmmm....

eelobor: mesti ada toleransi anta dua pihak.....br ada rs saling hormat menghormati.....:)

ardinihumaira: yeahh.....at least utk memujuk hati sendiri.....coz sikap manusia ni berbeza....kannnnnnn....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs