UpDaTeR

Pengikut

Pages

Isnin, 21 Jun 2010

SyOk ToNtOn FiLEm2 TaN SrI P RaMLee

Memang syok layan filem2 Allahyarham Tan Sri P Ramlee. Setiap patah dialog yang diucapkan dalam filem2 popularnya, dah boleh di hafal oleh sebahagian dari kita. Aku sendiri pun macam dah boleh rakam setiap perbualan dan perbuatan dalam filem2 Seniman agung nih.....

Special about him is....beliau sensitif dengan apa yang berlaku di persekitarannya.....Setiap fliem yang diarahkan dan dilakonkan beliau....... menepati kehendak masyarakat. Memang tak jemu menonton filem2 beliau walaupun dah berulang2kali.

Sejak kecik lagi aku dah banyak menonton filem2 Tan Sri P Ramlee.....Sampai zaman sekolah menengah.....dah dapat keja...... then ada family sendiri.....aku masih lagi menonton filem2nya. Kalau dulu, anak aku yang masih kecik waktu tu (sekitar 4-5 tahun), berulangkali mintak dipasangkan video tape P Ramlee (masa tu DVD player ni tak popular sangat).....sampai tape tu rosak....dek kerana selalu sangat diulang2 memasangnya. Dialog filem2 tu pon ada yang dia boleh hafal waktu tu.... Sampai sekarang dia pon dah besar ....dah 13 yrs.....still minat lagi dengan filem2 Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

~Allahyarham Tan Sri P. Ramlee

Begitu besar bakat yang dianugerahkan oleh Allah kepada insan yang memiliki nama Teuku Zakaria Teuku Nyak Putih ni....Beliau yang lahir pada 22 Mac 1929 di Pulau Pinang ini ,adalah seorang pelakon,penyanyi, pengarah,pemain muzik dan penulis lagu terkenal di Malaysia dan Singapura.

Setelah terkenal sebagai pelakon dan penyanyi, beliau lebih dikenali dengan nama P . Ramlee.....Dan hingga sekarang nama beliau tidak pernah luput dari ingatan kita semua. Filem2 nya penuh dengan mesej dan juga humor yang boleh menyentuh hati semua.

~ Filem Bujang Lapok yang tak lekang dek panas dan tak lapok dek hujan.......
~ Sedutan Seniman Bujang Lapok.....

~ Pendekar Bujang Lapok.....


Ada juga filem2 beliau yang dipenuhi dengan adegan airmata.....

~ Filem Ibu Mertuaku

~Penarik Beca yang bisa meruntun hati sesiapa yang menontonnya....


Beliau juga tak lupa mengenang jasa2 perajurit yang berkorban mempertahankan negara........

~ Filem Sarjan Hassan

Itulah hakikatnya seorang yang bernama Tan Sri P Ramlee.....Satu dalam seribu.....Dan hingga kini sukar dicari ganti.....Al Fatihah buat beliau......

4 ulasan:

~suNshiNe~ berkata...

suka bujang lapok...seniman best, pendekar pun best...tak kering gusi..

azzey berkata...

Sunshine: Mmg filem2 beliau best gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....sure terbelahak pylah klu tengok....ha3....

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y berkata...

mak selalu gaduh ngan a_bern sbb mak xsker citer lame2. berebut remote la diorang jawabnye.. he3..

azzey berkata...

Areleez: Ha3...... Means kene 1 lagi lah HITECH....
Mmg dr kecik dia sker citer2 P Ramlee....Sampai dia leh hafal dialognya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs