UpDaTeR

Pengikut

Pages

Rabu, 17 April 2013

Muhasabah Diri - Ni Nak Kongsi Citer "Kerana Sedekah Sekupang"

Assalamualaikum semua.
Pepagi, ni jom kita baca kisah ni untuk muhasabah diri sebagai permulaan hari....

Gambar adalah hiasan semata-mata
Tapi just nak citer.... ni kat Taman Wetland, Putrajaya je....coz aku tak mampu nak pegi sampai ke oversea sana...:P


Sekadar nak berkongsi Pengisian dalam Program Muqaddimah TV9 ; Topik 'Kerana Sedekah Sekupang' minggu lps..

alaaaaaa yang setiap hari siaran pukul 6.30 pagi tu



Kisah benar yang dialami oleh kawan kepada ustaz berkenaan....




Diceritakan:
Ustaz ada seorang kawan yang agak berjaya hidupnya dan dia juga seorang yang sayangkn ibunya dan memang menjaga kebajikan ibunya. Dia tidak pernah cuai mengirimkan ibunya wang belanja setiap bulan.




Nak dijadikn cerita satu hari, si ibu mintak dikirimkan duit melebihi kebiasaan (mungkin bese kawan Ustaz tu bagi RM500 , tapi waktu tu si ibu mintak RM1000)

 Dalam dilema antara keperluan diri dan keluarga dengan kehendak ibu yang dikasihinya.....

Dia memilih untuk mendahulukan kehendak si ibu itu....


Dipendekkan cerita...Dan dengan kehendak Allah pada sebelah petangnya kawan ustaz berkenaan menerima perkhabaran yang menggembirakan

 bila mana dia mendapat suatu projek yang besar dengan jumlah berlipat kali ganda daripada jumlah wang yang diberikannya kepada si ibu pada sebelah paginya.....

Subhanallah.....Allah Maha Berkuasa






Jangan percaya kepada foto....
Wajah yang bebas tanpa cela itu hanyalah edit picture semata...hu3...
With my litle sista Leez. Letakla sikit gambo dia ni...kang kecik ati plak
Tak pasal2 hilang sorang pengkomen tegar dalam blog ni...he3...
"KAMI SAYANG MAK KAMI.....LUV U MUM!"


Moral of The Story:

Ganjaran daripada Allah s.w.t buat anak yang mendahulukan keperluan ibunya berbanding keperluan sendiri. 
Mungkin kehendak si ibu adalah cara Allah untuk menguji sejauh mana kawan ustaz ni mensyukuri nikmat yang Allah beri kepadanya selama ini.
Bknkah Allah telah nyatakan....
SESIAPA DARI KITA YG BERSYUKUR , ALLAH AKAN TAMBAHKAN LAGI NIKMATNYA DAN SESIAPA YG KUFUR (INGKAR) SESUNGGUHNYA AZAB ALLAH AMAT BERAT
Na'uzubillah......


* Kisah yang boleh-sama-sama kita sama2 amik iktibar daripadanya......
Jangan berkira dengan harta kurniaan Allah...Harta itu hanya pinjaman....dan Allah berkuasa mengambilnya semula dalam pelbagai cara

Jom banyakkan sedekah dan memberi
Mulakan kepada kaum keluarga sendiri.......
Mudah2an kita akan terhindar dari musibah dan sentiasa dalam redha ALLAH....In Shaa Allah *

2 ulasan:

My Little Diary berkata...

rezeki itu milik Allah, bersyukur dgn pembirian NYA.

ArELeEz berkata...

tp, if xedit pun org mmg dh comel dh rasenye. ahaks3..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

i SeRvE nUfFnAnG aDs